Egy gépészmérnök sokszínű élete

P1150108Iskolánkban hagyomány egy-egy szakma sikeres képviselőjének meghívása abból a célból, hogy mutassák be tanítványainknak a mindennapjaikat, tárjanak fel olyan részleteket a munkájukból, amelyek nem derülnek ki a felvételi tájékoztatókból. A 17-18 éves diákok számára ugyanis az is fontos kérdés, hogy a felsőoktatásba belefektetett energia, idő és pénz megéri-e, élvezni fogják-e a szakmájukat, lehet-e majd munkájuk egyben a hobbijuk is.

Pataki Roland gépészmérnök egy tanóra keretén belül próbálta meg felvillantani azokat a szükséges készségeket és lehetőségeket, eredményeket, kudarcokat, amelyeket az eddigi pályafutása, fejlesztői munkakörei során megtapasztalt. Kiemelte mind az angol, mind a német nyelvtudás fontosságát, hiszen manapság Európában a német még mindig komoly nagyvállalatok munkanyelvének számít. A nyelvi tagozatos diákok jó példát láthattak arra, hogy a nyelv készségszintű használata egyéb komoly szakmai kompetenciákkal párosulva milyen szélesre tárhatja előttük a lehetőségek kapuját. Előadónk bemutatta a Tokaj környéki munkájának eredményeit (Teknősbéka vázszerkezete, Tanhotel hídjainak vasszerkezete), illetve a mindennapjait kitöltő feladatokba avatta be a közönséget. Ismertette azokat a tevékenységeket, jelenségeket, amelyek a mérnökök „ellenségei” a gyártási folyamatokban, a tervszerű karbantartás fontosságát, a munkafolyamatok megtervezésének szempontjait. Elmondta, hogy mindezeket persze össze is kell hangolni, hogy a tervezés, a karbantartás, a gyártás kéz a kézben járjanak. Az optimalizálás lehetőségeinek feltérképezése egy olyan gyárban, mint a világhírű Hoya, vagy az Unilever bizony-bizony olyan ábrát is eredményezhet, mintha Mexikóváros tömegközlekedési hálózatának ábráját szeretnénk ábrázolni egy A/3-as lapon. Egyszerűnek látszó, mindennapos problémamegoldás, gépgyártás, kommunikáció külföldi gyártó gépsorokat készítő cégekkel, külföldi validálás, projektmunka összehangolása, több tíz vagy száz ember irányítása, a költségvetés tervezése, tartása, elszámolása, költséghatékonyság növelése, mind-mind olyan területei a gépészmérnök munkájának, amelyekre tizenévesen nem is gondolnak diákjaink. Roland mindezt úgy mutatta be, hogy igyekezett szakmájának komolyságát és a humoros oldalát is láttatni, valamint azokat a tévhiteket is megemlítette, amelyek a mai társadalomban egy gépészmérnökről kialakultak.

Útravalóul pedig diákjainknak azt üzente: semmilyen tanulás nem megy kárba, bármeddig is tartson, és kívánja, hogy mindenki találjon magának megfelelő munkahelyet, ahol jól érzi magát, ahol esetleg lehetősége van világot látni, hiszen egy gépészmérnök mindenütt gépészmérnök, és komoly lehetőségei vannak arra, hogy más országok kultúráját, gondolkodásmódját, motivációit megismerhesse.

Tokaj, 2018. február 5.

Hozzászólások lezárva.